Velkommen i vuggestue

Inden jeres barn starter i institutionen vil vi gerne holde et startmøde med jer.
Vi vil gerne lære jer og jeres barn at kende ligesom vi gerne vil give jer en masse informationer. På mødet aftaler vi også de nærmere detaljer omkring opstarten.

På mødet vil vi gerne snakke lidt om jeres familie, hvem I er, barnets liv indtil nu, hvordan fødslen gik, barnets dagsrytme, spisning, temperament, hvilke lege leger i og om der er særlige behov.
Vi vil også snakke om hvordan vi modtager jeres barn når I kommer, og om hvordan I bedst siger farvel.
Vi vil gerne informere jer om hvordan det er at være i en vuggestue og fortælle om praktiske forhold som tøj, skiftetøj, hvilke rutiner vi har, hvad vi laver hvornår og lidt om pædagogikken bag ved aktiviteterne.
Vi vil også snakke lidt om hvordan en god aflevering og afhentning kan være. Vi ved, at det kan være svært at sige farvel til far og mor, ligesom det kan være svært at gå hjem når det nu lige er så godt.
Eksempelvis ved vi af erfaring at en god opstart kan tage tre uger. Ikke to forløb er ens og sammen med jer ser vi på jeres barn og vurderer hvad der er bedst for jeres barn.
En opstart kan f.eks. se sådan her ud:
Den første uge kommer barnet et par timer de første dage og er i vuggestuen sammen med far eller mor. Efter et par dage kan barnet være i vuggestuen selv i en times tid eller to. Sidst i første uge eller først i anden uge er barnet nået til at prøve at spise og sove første gang i vuggestuen. Derefter optrappes tiden gradvist. Husk at ikke to forløb er ens og at vi hele tiden er i dialog om hvad der er bedst for jeres barn lige nu.
Vi ved af erfaring at det er hårdt arbejde for både børn og forældre at starte i institution. Barnet kan blive meget træt, ændre dagsrytme, spisning mm. Derfor er det vigtigt at I har mulighed for at give barnet korte dage i opstarten ligesom det er bedst, at der ro på når i kommer hjem. Derfor anbefaler vi at I ikke har for mange planer og aktiviteter i starten.
Tiden frem til jeres barn starter hos os kan I med fordel bruge til at forberede jer lidt. Eksempelvis kan I starte med at gøre det mulig for barnet at falde i søvn i barnevognen/sengen uden voksenselskab og uden at blive kørt i søvn. En anden stille tilvænning kan også være at barnet før opstart er blevet passet af andre end far og mor.